Ce trebuie să ştim, ca şi cumpărători, despre etichetarea anvelopelor?
Eficienţă a consumului de combustibil
Se clasifică de la A la G, A este cel mai bun , G cel mai slab. Între categoriile A şi G poate fi chiar o diferenţă de 7,5 % în consumul de combustibil. Luând un exemplu concret: Între clasele B şi C, pe un drum de 1000 km, diferenţa de consum de combustibil poate fi de 1 litru. (Dar eficienţa consumului de combustibil poate fi influenţat în mare măsură stilul de conducere şi presiunea corectă din pneuri.)
Aderenţa pe teren umed
Se clasează de la A la G, A are cea mai scurtă distanţă de frânare, G cea mai lungă. La frânare puternică, distanţa de frânare a clasei A este mai scurtă cu 30% ca a clasei G. De exemplu un autoturism obişnuit dacă frânează până la oprire de la 80km/h, distanţa de frânare la o anvelopă de clasa A poate fi mai scurtă cu 18 m ca la una de clasa G.
Zgomot exterior de rulare și valoarea măsurată a acestuia
Pe lângă valoarea exprimată în decibeli, eticheta are şi o altă modalitate de marcare. Acestea pot fi maxim trei linii care indică normele viitoare CE 661/2009.
3 linii: cea mai salbă performanţă este peste limita valorii definite în viitorul standard dar sub maximul admis în prezent, 2 linii: corespunde valorii viitorului standard, 1 linie: mai silenţios cu 3 decibeli ca normele viitoare.Aderenţa pe teren umed, după cum arată şi numele, arată numai calităţile de aderenţă pe teren umed, pe etichetă nu apar calităţile la frânare pe teren uscat şi cea ce este şi mai important la anvelopele de iarnă, nu apar nici proprietăţile de aderenţă pe drum îngheţat şi nins.
Pe lângă valorile indicate pe etichetă, mai există o sumedenie de alte
proprietăţi care influenţează performanţele anvelopelor, prin urmare ar putea
fi util ca înainte de cumpărare să cereţi opinia unui specialist.
Clasele au fost determinate în aşa fel încât
acestea să stimuleze producătorii la obţinerea unor performanţe cât mai bune şi
să evite clasele deja imposibil de urmărit A+++ de la articolele de uz casnic.
Datorită exigenţelor ridicate, este posibil ca în iarna asta să nu întâlnim
încă anvelope de clasa „A”.
Începând cu data de 1 noiembrie 2012, intră în vigoare Directiva Europeană EC 1222/2009, conform căreia toate anvelopele de turisme trebuie etichetate.
Procedura nu este necunoscută, la articolele de uz casnic sistemul există deja de mai mulţi ani, dar etichetarea anvelopelor se va face după criterii total diferite.
Scopul directivei este ca toţi consumatorii să poată compara cu uşurinţă anvelopele şi să-şi poată cumpăra pneuri cu economie de carburant, silenţioase şi sigure în concordanţă cu posibilităţile lor materiale.