Șofat pe timp de iarnă – Sfaturi uzuale care au trecut proba de foc
În cazul în care, după trecerea nopţii ne trezim cu o grămadă de zăpadă, o lopată mică din portbagaj ne va oferi o bucurie mare, la care vom pute ajunge prin „lucru manual” relativ redus, şi cu care vom putea îndepărta în mare nămeţii care ne-au capturat maşina. La maşinile mai vechi ne-ar fi de ajutor un spry dezgheţare încuietori, care trebuie păstrat în buzunar, pentru că fiind pe partea opusă a încuietorii îngheţate, utilitatea îi scade dramatic.
Întorcându-ne la zăpadă, nu strică să avem şi o mătură la îndemână să eliberăm
complet maşina de zăpadă. Acest lucru este important, pentru că masa de zăpadă
pornită în timpul mersului ar putea speria pe cel din urma noastră, îi poate
deranja vizibilitatea sau îi poate chiar avaria maşina. La frânare sau în
curbă, masa de zăpadă prăbuşită ne poate obtura vizibilitatea, dar prezintă
pericol şi faptul că astfel vom aduce zăpadă pe carosabil de altfel uscat, la
care ceilalţi participanţi la trafic nu se aşteaptă.
Pentru maşinile mai înalte, în unele cazuri şi o frânghie este potrivită, cu care, aruncată peste maşină şi trasă pe lungimea ei, putem curăţa mare parte din zăpada de pe acoperişul maşinii. În acest scop se poate folosi şi cablul de remorcare, care oricum e bine s-o avem în maşină. Dacă carosabilul alunecos ne face probleme la pornire, ne poate fi util un săculeţ de nisip, pe care l-am pregătit cu grijă în portbagaj şi pe care astfel îl putem împrăştia sub roată.
Dacă am pornit la drum, este important să
şi rămânem fizic pe el. Asta nu o garantează în totalitate nici anvelopele de
iarnă, dar totuşi aduc o contribuţie importantă. Nu ştiam, să plâng sau să râd,
când întrun ambuteiaj, format din cauza unei ninsori neaşteptate, multe dintre
maşinile staţionate în faţa mea, alunecau încet dar sigur de pe carosabil din
cauza înclinaţiei minime a drumului, vreme ce eu îmi făceam probleme numai din
cauza carburantului care era pe terminate. Vorba vine, merită să alimentaţi mai
mult combustibil decât vă cere parcurgerea distanţei preconizate, pentru că
oricând se poate întâmpla să fiţi nevoit să faceţi un ocol sau să rămâneţi
blocat în ambuteiaj. Lipsa de carburant nu înseamnă numai imposibilitatea de
deplasare dar vă lipseşte şi de posibilitatea de a încălzi cabina. În unele
cazuri până şi o canistră plină cu carburant poate avea justificare, şi înainte de pornire să verificăm neapărat şi
cantitatea de soluţie anti-îngheţ parbriz!
Dacă totuşi ajungem la oprire forţată, este
extrem de important să avem pături calde, nişte alimente, băutură destulă
pentru a trece cu bine o staţionare mai îndelungată. În scopul înlesnirii unei
porniri cât mai devreme posibile, cablul de pornire poate fi de un ajutor real
(merită cumpărat unul mai scump cu garanţie, pentru că la cele ieftine sunt
multe rebuturi), dar să avem la noi şi mănuşi, pentru că e o binecuvântare cerească
dacă nu trebuie să prindem metalul îngheţat la o eventuală schimbare de roţi,
iar cine porneşte în munţi să nu uite nici lanţul de zăpadă!
,
Probabil v-aţi săturat de nenumăratele
sfaturi bune în legătură cu circulaţia în condiţii de iarnă. Totuşi, printre
acestea există câteva de care se pomeneşte mai rar, care de obicei cad pradă
uitării, dar prin care s-ar putea evita o sumedenie de neplăceri. Uitaţi-vă,
aceasta este lista, care oricum merită parcursă dacă porniţi pe zăpadă sau în
locuri unde vă aşteaptă vreme aspră.
Primul lucru care ne întâmpină la ieşirea din
garaj este aburirea parbrizelor, la care câteodată nici suflarea de aer nu face
faţă. Merită să avem la îndemână o cârpă potrivită pentru ştergerea aburilor
sau chiar un burete conceput anume pentru acest lucru, ca să avem vizibilitate
bună în timpul conducerii. La maşinile mai vechi sau chiar la unele noi, umezeala
poate forma un strat de gheaţă pe interiorul parbrizului, pentru care să avem
întotdeauna şi un raclor pentru gheaţă, care probabil va fi foarte util şi după
o parcare mai îndelungată sub cerul liber.